Pagina's

zondag 3 maart 2013

'3D printing. Een nieuwe wereld open voor mij.' < Blog van @WimKooi - Triskellon


3D printing. Een nieuwe wereld open voor mij.

by wimkooi.
Je hebt van die dagen dat een nieuwe wereld voor je open gaat. Of liever: dat jezelf een nieuwe wereld instapt. Ik had vandaag zo’n dag door de kennismaking met 3D printing.
Ik was bij de opening van het FabLab Flevoland in mijn woonplaats Dronten. Een soort MultiCopy maar dan op 3D gebied. Ik kon mij hierbij van tevoren helemaal niets voorstellen maar nu wel. Simpel gezegd: ze maken gewoon alles na. Ik zag een ligfiets van hout, schoenen uit één stuk, en ik weet niet meer wat nog meer.
En ze maken schaalmodellen van ontwerpen op papier. Dat kan dus van alles zijn. Stop het in de 3D-printer en het wordt voor je gemaakt. Grenzen zijn er zo te zien niet. Nou ja, zolang de formaten redelijk zijn. En nog niet elk materiaal is geschikt om na te maken. Een kwestie van tijd denk ik. Ga zelf maar eens kijken daar want dat willen ze graag. Ik brand me niet verder aan een beschrijving want dat doe ik vast fout. Kijk zelf op http://bit.ly/XhqVqP
Wetenschap, creativiteit en commercie komen er bij elkaar, werd gezegd en dat klopt. Een broeinest van innovativiteit en inventiviteit. Nieuw werk wordt daar gecreëerd. De kennis wordt overgedragen aan wie er behoefte aan heeft. Men biedt ruimte aan mensen die werkloos zijn om daar iets nieuws te leren waarmee ze hopelijk nieuw werk kunnen vinden en zichzelf in de toekomst kunnen redden. Goed voor de ontwikkeling van hun talent. Goed voor hun loopbaan. En goed voor de werkgelegenheid. Nieuwe kansen voor iedereen dus!
Even een zijpad. Gisteren hoorde ik een uitleg over het fenomeen van een wonder. Daarbij werd mij uitgelegd dat niet alleen het resultaat van het wonder van belang is maar evenzeer de weg er naar toe, en zeker ook de mensen die het wonder doen plaatsvinden.  In mijn  beleving verrichten de mensen van het FabLab wonderen.
Kunnen ze alles namaken? Een loopbaantraject bijvoorbeeld? Is er een toepassing voor mij in mijn werk? Op termijn, vast wel. Ik zie het voor me.
Er komt een tijd dat van mensen MRI’s worden gemaakt die kunnen worden gebruikt voor 3D printing. Let maar op! En dan grijp ik mijn kans. Ik laat van mijn cliënten die werk zoeken een 3D-kopie maken die ik bij geïnteresseerde werkgevers plaats. Om kennis te maken en om proef te draaien. Om vervolgens het prototype, mijn cliënt dus, aan een baan te helpen. Succes verzekerd.  Innovatieve gedachte of niet?
Hulde initiatiefnemers van het FabLab, en veel succes!! Ik zal vaak van me laten horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten