Pagina's

zondag 3 maart 2013

Openingsspeech FabLab Dronten - #FabLab0321

Op 2 maart is officieel FabLab Dronten geopend. Een happening om niet gauw te vergeten. Als mede-initiatiefnemer mocht ik ceremoniemeester spelen en alle gasten welkom heten. Dit deed ik met de volgende speech:


'Dit is de dag waar ik 3 jaar naar heb uitgekeken. Af en toe wordt er iets revolutionairs gelanceerd en vandaag bent u daar getuige van.

Exact 3 jaar geleden, op 2 maart 2010, heb ik met Saskia Bosch gesproken, destijds mijn Syntens Innovatieadviseur. Zij wees mij op het bestaan van FabLab ’s in NL en de rest van de wereld, ik was gelijk verliefd. FabLab zou onderdeel worden van Seats2meet Lelystad. Mijn visie: FabLab als incubator voor technostarters en ontwerpers. In combinatie met een S2M, waar je andere ondernemers en creatievelingen op een laagdrempelige wijze kan ontmoeten en waar kennis delen voorop stond, de ideale combinatie. Zoals zoveel goede ideeën hebben ze tijd nodig om tot wasdom te komen. Een jaar later moest ik helaas met S2M helaas stoppen. 

Ik voorspel dat over een aantal jaar FabLab Dronten de basis is geweest voor diverse ondernemingen op het gebied van 3D printing maar ook op het gebied van andere digitale technieken. 

In maart 2012 werd ik benaderd door Johan Vrielink en werd zijn droom mij duidelijk. Openbare digitale werkplaatsen geïntegreerd in bibliotheken. De bibliotheek niet alleen een uitleencentra maar ook een kenniscentra op het gebied van digitale technieken.

Zijn visie: Het bedrijfsleven schreeuwt om vakmensen met hoog niveau. Vanuit het basisonderwijs is er veel te weinig doorstroom naar technisch vervolgonderwijs. FabLab Dronten is een plek waar techniek op een positieve manier onder de mensen wordt gebracht. Van jong tot oud!

Ik voorspel dat FabLab Dronten het leer- en ontdekcentrum wordt waar jongeren nieuwe digitale technieken ontdekken en geïnteresseerd raken om een technische opleiding te volgen.

Op 4 juli was het eerste contact met burgemeester De Jonge. Wij hebben aan de burgemeester gevraagd of hij de mensen die er toe doen in Dronten op het gebied van onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid bij elkaar wil brengen. En dat is gelukt. Met vertegenwoordigers van het CAH, het Ichthus College, Leonardo onderwijs, Vrienden van het Leonardo Dronten, de OVDD en Syntens, OMFL en het Technocentrum en diverse vrijwilligers.

Er is een interessante interactie ontstaan de afgelopen half jaar met als resultaat dat Dronten de mogelijkheid krijgt om ideeën ook tastbaar te laten worden. 

Ik voorspel dat bedrijven hier hun prototypes gaan ontwikkelen maar ook nieuwe technieken en producten ontwikkelen. Scholieren worden hier gestimuleerd om te kiezen voor een carrière in de techniek. De scholen zijn betrokken als partners waarbij het FabLab onderdeel wordt van het aandacht geven aan en stimuleren van techniek in het onderwijs en bij programma’s waarin onderzoek en ontwerp een rol spelen.

Vandaag introduceren we een incubatorruimte, een leer- en ontdekcentrum, een moderne werkplaats, een ontmoetingsplek voor Dronten, een plek waar je kennis kan delen.

En we noemen het FabLab Dronten!

Ik voorspel dat FabLab Dronten aan de basis staat van een verscheidenheid aan nieuwe producten en ondernemingen en deze periode van het stimuleren van de lokale economie begint vandaag.

Een grote droom van ons is vandaag gerealiseerd. Er zijn een vandaag een hoop mensen aanwezig die ook grote dromen hebben en met goede ideeën rondlopen die werkelijkheid kunnen worden. 

De toekomst is niet een plek waar je naar toe gaat maar het is een plek die jij kan creëren.'

Speciale dank gaat uit naar de vele vrijwilligers die deze dag succesvol hebben laten verlopen. Speciaal wil ik  Jolanda Mastenbroek-Dobber bedanken. Zonder haar geen geweldig feest. Wat zij voor elkaar heeft weten te krijgen is onvoorstelbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten